|
Az ókori Európában a később
klasszikusnak nevezett, máig példaképül szolgáló görög és római kultúra
játszott vezető szerepet. A görög félszigeten és szigetvilágban a Kr. e. 2.
évezred közepére dinamikusan fejlődő államok alakultak ki. Kr. e. 5. században
jellemző a hősköltészet (mítoszok), eposzok, lírai költészet, dráma.
Emberközpontúságot, természetköltészetet példáznak.
A hagyomány Homérosznak
tulajdonítja a két nagy ógörög eposzt, az Iliászt és az Odüsszeiát. A két eposz
kultúrtörténeti sajátosságaiból megállapítható, hogy kb. száz év van a két mű
között.
Az eposz kötött formájú
nagyepikai mű, amely egy kivételes képességű, természetfeletti erőktől
támogatott hősnek egy egész nép életében döntő fontosságú tettét beszéli el.
Az Odüsszeia a trójai háborúból
hazatérő görög hősök kalandjait elbeszélő eposz. Az Iliászhoz igazodik mind
formai sajátosságaiban, mind tartalmában, annak folytatásának tekinthető.
Szereplői is az Iliász világából kerülnek ki. Az Iliász a törzsi - nemzetségi
társadalom válságát ábrázolta, míg az Odüsszeia az individuum eposza, itt a
közösség háttérbe szorul, a téma maga a címadó hős.
24 énekből áll a mű. 12 ének az
Előzmények. Egy időben két szálon indul a cselekmény: 1 - 4. ének: Ithaka,
Pülosz, Spárta ― 5 - 8. ének: Ogügié, Szkhéria. A 9 - 12. énekekben Odüsszeusz
elmeséli kalandjait. 12 ének a Hazatérés. A 13 - 24. énekek Ithakában
játszódnak. Odüsszeusz leszámol a kérőkkel.
Odüsszeusz kalandjai:
1. Feldúlják Iszmarosz városát,
asszonyokat és kincseket rabolnak, ám sokan elesnek saját mohóságuk miatt
(Odüsszeusz intelme ellenére is).
2. A lótuszevők szigetén három
társ megízleli a lótuszt, így őket csak erőszakkal tudják kiszabadítani.
3. Polüphémosz megvakítása (6
társ odaveszik).
4. Aiolosz isten Aiolé nevű
szigetére érkeznek, ahol az isten egy bőrtömlőben adja át a tengeri viharokat
keltő szeleket. Ám a társak kibontják azt és Ithaka partjai közeléből
visszasodorja őket Aiolosz szigetére.
5. Télephüloszba jutnak, ahol az
emberevő óriások sziklákat dobálva összezúzzák Odüsszeusz hajóit. Így 12
hajóból mindössze egy gályával kell folytatniuk az utat.
6. Aiaié szigetén Kirké istennő
21 görög hajóst sertéssé változtat. Odüsszeusz Hermész segítségével megmenti
társait, ezután egy évig élvezik az istennő vendégszeretetét.
7. Kirké tanácsára Odüsszeusz
leszáll az Alvilágba, hogy Teiresziásztól jóslatot kérjen. Az Alvilágba
leszállva Odüsszeusz több emberrel is találkozik: Teiresziásszal, a thébai vak
jóssal, édesanyjával, kitől feleségéről, apjáról és Ithakáról hírt kap, Agamemnónnal,
kit felesége, Klütaimnészra és annak szeretője, Aigiszthosz meggyilkolt,
illetve Akhilleusszal.
8. Odüsszeusz egyedül a
legközelebbi részt, a Sziréneket meri elmondani. Társai fülét viasszal tömi be,
magát pedig az árbochoz kötteti. A szirének Odüsszeusz tudásszomját ígérik
kielégíteni. Odüsszeusz nem tudott ellenállni, ám a társak megmentették.
9. A Szkülla (tengeri szörny)
közelében eveznek el, ahol Odüsszeusz tudatosan feláldozza 6 emberét, hogy a
többieket mentse vele.
10. A társak felfalják Héliosz
marháit, ám ezt követően irtózatos vihar pusztítja el mindjüket. Csak
Odüsszeusz éli túl a hajótörést, őt Kalüpszó szigetén veti ki az ár.
Az ideál már nem a kiváló harcos,
hanem a sokat tapasztalt bölcs, leleményes, politikus ember, aki tudja alakítani
saját sorsát. Az istenek szerepe korlátozott, mindenki a maga bűneiért vállalja
a felelősséget: “önnön buta vétkeikért odavesztek a társak”. Odüsszeusz állandó
jelzői: fényes, bajnok, leleményes, nagyleleményű, bölcsszívű, hősszívű,
tarkaeszű, tűrő lelkű, isteni hős, stb.
|
Shakespeare 1564. április 23-án
született Stratford-upon-Avon-ban. Shakespeare életéről igen kevés információ
maradt fent, de azt tudjuk, hogy pályája során dolgozott színész, író, rendező
és színházrészvényesként. Az angol irodalom és talán egész Európa legnagyobb
reneszánsz kori drámaírója. Az ő ideje alatt vált a dráma az angol irodalom
vezető műnemévé. Anglia gazdasági sikerei, az átmeneti nyugalom, ami Erzsébet
királynőnek volt köszönhető, sokat segített a tudományok és a kultúra
fejlődésében.
A reneszánsz a képzőművészetben
1420 körül alakult ki Firenzében, majd átterjedt egész Itáliára. Az Alpoktól
északra fekvő európai területeken majd csak 1500 után terjedt el. A megjelölés
a 19. században keletkezett, elsősorban az ókori klasszikus szövegek, ismeretek
és ezek hasznosításának művészeti és tudományos újra felfedezésére utal.
Másodsorban ezeknek a szellemi tevékenységeknek az eredményeként az európai
kulturális élet általánosságban vett újjászületését is jelöli.
A Rómeó és Júlia című alkotás
Shakespeare életének egyik legnagyobb műve. Alkotói korszakának első részében,
az 1500-as években íródott. Ez volt az angol reneszánsz első olyan tragédiája,
melynek középpontjában a szerelem, a szabad párválasztás állt. Ez az alkotás
azért tragédia, mert óriási értékveszteségek vannak benne. Ezek ártatlan emberi
életek elmúlása (Rómeó, Júlia, Tybalt, Mercucius), illetve erkölcsi
vesztességek, mint például a szerelem, a barátság és bizalom pusztulása. A mű
hordozója a dialógus és az egész történet konfliktusokra épül.
A két híres veronai család, a
Capulet és Montague már régóta ádáz ellenségek voltak, de a sors különös
fintorának köszönhetően a két család gyermekei egymásba szeretnek. A mű fő
konfliktusát az adja, hogy a gyermekek és a szülők akarata összeütközik.
Rómeó és Júlia képviselik az
újat, a szabadságot, a reneszánsz eszméjét, akik csak a szokást vetették el,
nem az erkölcsöket, hiszen összeházasodtak.
A mű egészét átjárja egyfajta
baljós hangulat, ami arra utal, hogy a mű végén tragikus esemény fog történni.
Ezt már az előhangból is érzékelhetjük. Ugyanakkor vásári hangulatot idéző,
komédiára utaló vonások is vannak. Például a dajka és Rómeó párbeszéde, vagy a
két család groteszk vitája a mű elején (kard és mankó).
A bonyodalom ott kezdődik,
mikor Rómeó még ficsúrként (18) elmegy Capuleték báljába, ahol Júlia még
kislány (14). A dráma egyik
fordulópontja Tybalt (haragtartó, lobbanékony, agresszív) és Mercucius halála,
amiért Rómeó volt a felelős, és aminek következtében az ifjúnak menekülnie
kell. Innentől fogva már két szálon futnak az események, hisz Veronában és
Montavában is egyre bonyolultabbá válik minden. Ez egy tipikus reneszánsz
vonás.
Júlia látszólag beleegyezik, hogy
Parishoz megy, de még aznap éjszaka megissza a Lőrinc atyától kapott
csodaszert, ami 48 órára alvást okoz, minek segítségével azt akarja elhitetni,
hogy meghalt. A sors kegyetlensége miatt Rómeó ezt el is hiszi és a Kripta
jelenetben kiengesztelhetetlen bánata miatt öngyilkos lesz. Júlia éppen ebben a
pillanatban tért magához álmából, és szerelme halála láttán ő is a túlvilágba
menekül.
A mű végére egy jellemváltozást
észlelhetünk, miszerint a mű elején Rómeó egy fiatal ficsúrként megy be a bálba
és Júlia is csak egy kislány volt még akkor, viszont a mű végére szerelmük
miatt képesek voltak egymás miatt, egymásért felelősséget vállalni, és
tetteikért is felelősséget vállaltak és képesek döntéseket hozni. Így pár nap
alatt felnőtté váltak.
A két család ostoba, értelmetlen
harcából fakadó vesztességeknek köszönhetően minden átértékelődött a mű végére.
Harc helyett béke lesz a családok között. Ezzel Shakespeare egy olyan
gondolatot fogalmazott meg, miszerint a radikális változások bekövetkezésére
mindig valami nagy áldozatra van szükség.
|
Kolónoszban született, Athén
városától északra, előkelő családban. A fiatal Szophoklész már korán
tehetségesnek bizonyult a gimnasztikában és a költészetben egyaránt: a költői
siker élete végéig elkíséri. Nevéhez fűződik a drámai előadás megújítása. A
legkorábbi életrajzi adat róla az, hogy i. e. 480-ban a szalamiszi győzelem
örömére rendezett ünnepen a fiúkarban énekelt. I. e. 406 őszén halt meg
Athénban.
A dráma irodalmi műnem, mely
eseménysort mond el. A szereplők jellemét, gondolatait, egymáshoz való
viszonyát, az eseményeket az alakok párbeszédeiből és monológjaiból, tetteiből
ismerhetjük meg. A dráma színpadra szánt alkotás. Egyik műfaja a tragédia,
melynek uralkodó esztétikai minősége a tragikum.
Szophoklész korában érte el a
görög tragédiaköltészet fejlődésének tetőpontját. Az Antigoné című műve a
thébai mondakörhöz kapcsolódik.
A dráma sugallata az, hogy a
sors, a végzet elől nem lehet elmenekülni, ezt bizonyítja Oidipusz király
tragikus élettörténete is.
A dráma alapvető konfliktusa Antigoné
és Kreón szembenállása. Antigoné az emberség és a lelkiismeret parancsát, az
istenek íratlan törvényeit képviseli, hogy a halottakat el kell temetni. Kreón
viszont az ember által hozott törvényt képviseli, amely zsarnoki törvény,
és szemben áll az istenek törvényével. Nem engedi a halott, Polüneikész
eltemetését.
Az expozícióban máris megismerjük
a történetet: Antigoné és Iszméné vitája, jellemük közti különbségek.
A bonyodalom a műben, hogy Antigoné
szembeszegül Kreón parancsával és eltemeti halott testvérét, Polüneikészt.
Kreón és Antigoné személyében két egymással ellentétes állásfoglalás ütközik.
A cselekmény kibontakozása:
Haimon megjelenése a színen, apjával való vitája, ekkor még van remény a békés
megoldásra.
A tetőpont Kreón és Teirásziász
találkozása. Teirásziász megmondja, hogy több ember halálához fog vezetni a
törvény vissza nem vonása.
A megoldás, a végkifejlet az
értékek pusztulása. Kreón visszavonja parancsát, ám a sziklabörtönbe zárt
Antigoné öngyilkos lesz, majd Haimon is követi példáját. Haimon anyja is megöli
magát. Kreón büntetése mindezért, hogy lelkileg összeroppan. Az ő törvénye
borította fel az eddig megszokott erkölcsi világrendet, és Antigoné hivatott
arra, hogy ezt a felborult világrendet helyreállítsa.
A történetben Kreón a zsarnokság,
az önkényuralom megtestesítője. Hiúsága, gátlástalansága és önzése taszítja
környezetét, de saját magát is katasztrófába sodorja. Az isteni törvények
semmibe vétele okozza bukását. Antigoné a kemény, akaraterős, férfias jellem,
egy eszme megtestesítője. A lelkiismeretének engedelmeskedik, nem keres
kibúvót, és nem ismer megalkuvást. A többiek is elismerik igazát, de nem
követik példáját, mert nem elég bátrak hozzá. Tragikus hős, halála megrendítő,
de hősiessége, áldozatvállalása példamutató. Nem igazi hús-vér ember, hanem egy
eszme megtestesítője. Antigoné azért hős, mert nem hajlandó az embertelenséget
elfogadni, és az életét is feláldozza a felborult erkölcsi világrend
helyreállításáért. Antigoné azt teszi meg, amit a többi ember is szeretne, csak
nem meri vállalni a következményeket. Haimon Kreón fia, Antigoné vőlegénye, nem
csak szerelemből áll ki Antigoné mellett, hanem mert ő maga sem ért egyet apja
parancsával. Teirásziász egy jós, előre látja a jövőt, tudja, hogy a zsarnoki
törvény több ember életét követeli majd, de Kreón neki sem akar hinni és
engedni.
|
William Golding 1911
szeptemberében született a délnyugat-angliai Cornwall grófság egy kis
településén. Apja
kívánságának megfelelően 1930-ban Golding beiratkozott az Oxfordi Egyetemre,
ahol a Brasenose College diákjaként természettudományt hallgatott, azonban két
év elteltével az angol irodalom tanszékre váltott. Első kötetét, melyben
verseket jelentetett meg, 1934-ben adta ki a Macmillan kiadó. Pedagógia
diplomájának megszerzése után, 1939. szeptember 30-án kötött házasságot Ann
Brookfielddel. Golding meghatározó élménye a második világháború volt.1963-tól
1993-ban bekövetkezett haláláig egészen az írásnak szentelte magát. 1985-ben
feleségével a cornwalli Perranarworthalba költöztek. Az író itt hunyt el nyolc
évvel később, szívelégtelenség következtében.
A Legyek Ura William Golding
Nobel-díjas angol író, költő 1954-ben kiadott regénye.
A regény cselekménye egy lakatlan
szigeten játszódik, ahova egy csapat angol kisfiú kerül egy
repülőgép-katasztrófa túlélőiként. A gyerekek magukra vannak utalva, a szigeten
nincsenek felnőttek, így fokozatosan eltűnnek az otthon megszokott szabályok és
korlátok az életükből.
A történet főszereplői Ralph,
Röfi, Jack, Simon, Roger és egy ikerpár, Sam és Eric. A fiúk először is vezetőt
választanak maguk közül. Ennél a választásnál Jack, a kórus vezetője alulmarad
Ralph-fal szemben. Ralph ezután igyekszik megszervezni a sziget életét, amiben
Röfi van a legnagyobb segítségére, egy szemüveges, asztmás, kicsit túlsúlyos
kisfiú, akit a többiek sohasem fogadnak be igazán maguk közé.
Kezdetben a fiúk megpróbálnak
együttműködni, közösen hozni döntéseket és azokat közösen végrehajtani. Ezek
közül a legfontosabb, hogy megtesznek mindent azért, hogy felhívják magukra a
felnőttek figyelmét. Ehhez pedig a leglényegesebb, hogy tüzet kell rakni,
aminek a füstjét messziről is meglátni, és ezt a tüzet állandóan ébren kell
tartani.
Az első konfliktus akkor alakul
ki Jack és Ralph között, amikor a tűz Jack hibájából elalszik (Jack inkább
vadászni megy, ahelyett, hogy a tüzet őrizné), és egy hajó pont akkor halad el
a sziget mellett, amikor a tűz nem ég, így nem fedezik fel őket. Ralph akkor
szigorúan lehordja Jacket, de fiúk többsége nem törődik különösebben a tűzzel,
örömmel eszik az elejtett disznót.
A konfliktus Ralph és Jack között
folyamatosan éleződik. Ralph megpróbálja a közösséget egyben tartani és védeni.
A szakításra akkor kerül sor, amikor egy „szörny” jelenik meg a szigeten,
rettegésben tartva mindenkit. A gyerekek valójában egy szörnyethalt ejtőernyős
szél mozgatta holttestét hiszik szörnynek. Jack magának követeli a vezérséget,
a nagyobb fiúk többsége követi őt, és ezzel megalakítanak egy külön törzset,
ahol már Jack a vezér. Ők azután vademberek módjára kifestik magukat, és csak a
vadászattal törődnek, nem érdekli őket a megmenekülésük. Később kiderül, hogy
Jack nagyon szigorú vezető, volt, akit megkötöztetett, és meg is veretett.
Ekkor születik meg a Legyek Ura is: Jack új törzsének első vadászata során a
leölt disznó fejét mindkét végén kihegyezett karóra szúrják, feláldozva azt a
szörny kiengesztelésére. Ez a karóra tűzött disznófej azután mágnesként
vonzotta a legyeket.
Ralph, Röfi, Simon a nagyobbak
közül, valamint az összes kisgyerek magukra maradnak, és egyedül kell a tüzet
őrizniük, amit a szörny megjelenése óta sokkal nehezebb életben tartani.
Simon közben rájön a szörny
titkára, azonban amikor egy hatalmas vihar közben visszatér a többiekhez, hogy
megossza velük a szörny titkát, akkor a vihar miatt pánikba és transzba esett
gyerekek agyonverik, mert ijedtükben fel sem ismerik. Utólag Jack azzal
ideologizálja a történeteket, hogy Simon volt a szörny, mert a szörny különböző
alakokban képes megjelenni. Ralph és Röfi viszont egyszerűen nem mer
szembenézni azzal, hogy mit tettek.
A következő konfliktusforrás,
hogy Jack törzsének is szüksége van tűzre a vadászat során elejtett disznók
megsütéséhez, tüzet viszont csak Röfi szemüvegének lencséjével tudnak gyújtani.
Ezért Jack úgy dönt, hogy elrabolja Röfi szemüvegét. Amikor Ralph, Röfi, Sam és
Eric megpróbálja visszaszerezni a szemüveget, a találkozás Jack és Ralph között
párbajjá alakul, de egyik sem tud felül kerekedni a másikon. Ekkor a
sziklatetőn őrt álló Roger elveszti az ítélőképességét, és egy előre
odakészített faemelő segítségével ledönti az egyik hatalmas szikladarabot
Ralph-ék felé, a szikla pedig eltalálja, és megöli Röfit. Ezután Samet és Ericet
erővel kényszerítik a törzshöz való csatlakozásra, és nekitámadnak Ralph-nak,
aki csak szerencsével tud elmenekülni az eldobott dárdák elől. Egyedül tölti az
éjszakát a dzsungelben, majd visszalopózva az ikrektől megtudja, hogy
hajtóvadászatot akarnak indítani ellene. Ralph megijed, és többszöri kérdésére,
hogy "mit csinálhatnak velem?", azt a választ kapja, hogy Roger
előkészített egy mindkét végén kihegyezett karót. Ralph ebből szép lassan arra
következtet, hogy meg akarják ölni, és a fejét karóra tűzni, így engesztelve ki
a szörnyet. Kénytelen menekülni, de csakhamar ráeszmél, hogy nincs hova futnia,
ha el is rejtőzködik, felkutatják, ha átverekszi magát támadói falán, akkor sem
menekülhet el a szigetről. Az üldözés közben Jack törzse felgyújtja a szigetet,
hogy kifüstölje Ralphot a rejtekhelyéről, a menekülés így egyre nehezebb.
Az utolsó pillanatban azonban,
éppen amikor a helyzete teljesen reménytelenné válik, és Ralphot már elfognák,
megmenekülnek. Egy angol tengerésztiszt jelenik meg, háttérben egy nagy
hajóval, ami azért érkezett a szigethez, mert az erdő felgyújtása felhívta
rájuk a figyelmet.
Míg a regényben együtt van
egyfajta társadalmi és lélektani kettősség, a filmben egyik szálat sem sikerült
hitelesen hozni. A film működik példabeszédként, egyfajta parabolaként,
értelmezhető bűnbeesés-történetként is, hiszen a szereplők kvázi a paradicsomba
csöppennek be, ahol nem tudnak mit kezdeni a rájuk szakadt szabadsággal, és
elveszítik ártatlanságukat.
Golding sokkal kiábrándultabban
gondolkodik az emberiségről, és biztos benne, hogy az ösztönök bármikor
legyőzhetik az értelmet egy váratlan helyzetben. Brook filmje is ilyen, a
regényből átvett kérdéseket feszeget. Mennyire irányítják az embert az
ösztönei? Mekkora hatás kell ahhoz, hogy az értelmes, gondolkodó ember babonás,
vérszomjas vadállattá váljon, és a vadon törvényei diktáljanak neki?
Életképes-e a demokrácia egy elkülönült világban, vagy a diktatúra a
leghatékonyabb és a legműködőképesebb társadalmi létforma? Mihez alkalmazkodik
könnyebben az ember? A gyerekek valóban ártatlan és szeretettel teli lények,
mentesek a felnőttség minden bűnétől, vagy bennük is ugyanolyan alantas
ösztönök bujkálnak legbelül, mint a felnőttekben, és ők is ugyanolyan
gaztettekre képesek?
a rendező célja a drámával: hogy
visszaadja ugyanazt a feszültséget, megteremtse ugyanazt a légkört, amit a
könyvnek sikerül, hogy ugyanolyan mélységgel ábrázolja az emberi kapcsolatokat,
mint William Golding.
A Golding regényében
megfogalmazódott filozófiai kérdésekhez hasonlóak köré szerveződik Alex Garland
A part című regénye is, melyet szintén megfilmesítettek. Egy zárt közösségben
elszabadulnak az indulatok, és az emberek kifordulnak önmagukból. Sokkal
kegyetlenebbnek látunk minden egymás ellen feszülő indulatot, ha gyerekek zárt
világában történik. Erről tanúskodik Kosztolányi Dezső Tréfa című novellája is,
melyet nemrégiben Gárdos Péter vitt filmre. És egy harmadik klasszikus: Orwell
Állatfarmja, amely azt modellezi, hogyan működik a társadalom. Golding
regényének sikerül mindhárom kérdéskört egyensúlyban tartania. A legyek ura egy
társadalmi dráma, mely nemcsak a szociális diszfunkciókat mutatja be, hanem
arra is rávilágít, milyen sokszor hibázhatnak az emberek, miközben egyfajta
mesterséges rendhez próbálnak alkalmazkodni. Továbbá kifejezi Golding lesújtó
véleményét is a társadalomról: a képmutató, szerepeket játszó polgárokról,
akiket legbelül az ösztöneik mozgatnak, és bármilyen váratlan helyzet elég
ahhoz, hogy elveszítsék tudatos kontrolljukat, és ösztön énjük vegye át az
uralmat. Filozófiai kérdéseket valószínűleg könnyebb leírni, mint megmutatni.
Általában alkalmasabb a szó, mint a kép egy elvont gondolat megértetésére. Míg
Golding mondatai nyomán megelevenedik előttünk minden, amit olvasunk, még ha
akarnánk, se tudnánk eltávolodni a regény valóságától, addig a filmben csak a
kísérlet fedezhető fel. A film nem érint meg, nem forgat fel, és nem ösztönöz
arra, amire egy jó adaptáció igen: hogy olvassam el az alapanyagot, ha eddig
még nem tettem meg.
A furcsa, állóképekből építkező
expozíció hatásos, ezután rögtön megpillantjuk két főhősünket, Ralphot és
Röfit, és kezdetét veszi a valódi történet. Brook remek gyerekszereplőket
talált, azonban időnként valószerűtlenné válnak a figuráik a kimondott filozófiai
gondolatok miatt. A váltások is túl hirtelenek: a könyvben sokkal több idő van
megszokni egy-egy állapotot, és sokkal jobban átérezzük, ha megváltozik valami.
A filmben nincs így: a rend és béke időszaka, a „kagyló uralma” alig pár percig
tart, így nem érezzük, mekkora baj van, mikor Jack lázadni kezd.
A regényt egy érdekes kettősség
jellemzi: amellett, hogy társadalmi dráma, nagyon erősen lélektani is.
Tökéletes képet kapunk mindarról, mi zajlik hőseink lelkében – akik, furcsa
mód, amellett, hogy emblematikus figurák, egyéniségek is. Reakcióik,
rezdüléseik, motivációik egyéniek, jellemük, bármennyire is árnyalt, de
megismerhető, emiatt tetteiket is megértjük és logikusnak érezzük. Ők valódi
kamasz fiúk, akik eközben társadalmi szerepeket is jelképeznek. Golding remekül
mutatja be azokat a pszichikai folyamatokat, amelyek logikusan lejátszódnak egy
kiskamasz fiúkból álló, zárt közösségben, ha elvesztik maguk fölül a felsőbb,
ellenőrző hatalmat. A bűnbakképzést teljesen logikusan ábrázolja, mind értjük,
miért épp Röfit szemelik ki erre a szerepre. Sőt, ő szinte önként ajánlkozik. A
szereplők ezután elkezdenek túl felnőttesen viselkedni: elvesztik minden
gyermeki tulajdonságukat, és mindenre úgy reagálnak, mint a felnőttek. De a
filmben hamisnak érezzük a reakcióikat. Innentől pusztán emblematikus jellegük
marad meg: elvesztik az identitásukat. Nem életszerű, amiket mondanak
egymásnak, és a párbeszédek nem indokolják meg kellőképpen a cselekedeteiket.
Hiteltelen, ahogy hirtelen a babonaság felé fordulnak, s míg Goldingnál a
legyek ura maga a misztikum, a transzcendens autoritás, itt csupán egy szimpla,
fekete-fehér disznófej.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése