|
Petőfi Sándor magyar költő,
forradalmár, nemzeti hős, a magyar költészet egyik legismertebb és
legkiemelkedőbb alakja. Több mint ezer verset írt rövid élete alatt.
Kiskőrösön született 1823. január
1 - én. Apja Petrovics István mészáros mester, anyja a szlovák anyanyelvű Hrúz
Mária. 1824 - ben Kiskunfélegyházára költöztek, itt tanult meg magyarul. Jó
körülmények között élt, ez lehetővé tette a gondos taníttatást. Összesen 9
iskolában tanult, ez azzal az előnnyel járt, hogy már fiatalon igen gazdag
élettapasztalatokkal rendelkezett. 1835 – től ’38 - ig Aszódon tanult, itt
egyike volt a legjobb tanulóknak.
1838 - ban a tanév végi záróünnepségen ő mondta a búcsúbeszédet. Ez az első ránk maradt költeménye. 1838 - ban iratkozott be a Selmeci líceumba. Itt a magyar önképzőkör, a Nemes Magyar Társaság tagja lett. Azonban nagyon gyengén tanult. Édesapja 1838 - ban anyagilag tönkrement. 1839 februárjában indult gyalog Pestre és beállt a Nemzeti Színházba kisegítőmunkásnak. 1839. szeptember 6 - án Sopronban beállt önkéntes katonának a császári hadseregbe. Nem bírta a megpróbáltatásokat, megbetegedett, majd 1841 - ben Sopronban elbocsátották. 1841 októberében visszatért Pápára tanulni. Itt kötött szoros barátságot Jókai Mórral.
Írói sikerek érték: 1842 - ben az Athenaeumban megjelent első verse, A borozó. 1842. október végén, Pápán örökre abbahagyta a tanulást pénztelensége miatt. Mégis alapos műveltséget szerzett, mert sokat olvasott. 1842 – 43 - ban először Székesfehérváron, majd Kecskeméten színészeskedett. Ezután Pozsonyba gyalogolt, és az Országgyűlési tudósításokat másolta. 1843 nyarától Pesten a Külföldi Regénytár részére két regényt fordított le, valamint kapcsolatba került a fővárosi értelmiségi ifjúsággal és naponta megfordult a Pilvaxban is. 1843 őszétől Debrecenben ismét felcsapott színésznek, egy kisebb együttessel vándorolt, de megbetegedett és ezért visszatért Debrecenbe. 1844 februárjában nekivágott a pesti útnak azzal a szándékkal, hogy költő lesz.
1838 - ban a tanév végi záróünnepségen ő mondta a búcsúbeszédet. Ez az első ránk maradt költeménye. 1838 - ban iratkozott be a Selmeci líceumba. Itt a magyar önképzőkör, a Nemes Magyar Társaság tagja lett. Azonban nagyon gyengén tanult. Édesapja 1838 - ban anyagilag tönkrement. 1839 februárjában indult gyalog Pestre és beállt a Nemzeti Színházba kisegítőmunkásnak. 1839. szeptember 6 - án Sopronban beállt önkéntes katonának a császári hadseregbe. Nem bírta a megpróbáltatásokat, megbetegedett, majd 1841 - ben Sopronban elbocsátották. 1841 októberében visszatért Pápára tanulni. Itt kötött szoros barátságot Jókai Mórral.
Írói sikerek érték: 1842 - ben az Athenaeumban megjelent első verse, A borozó. 1842. október végén, Pápán örökre abbahagyta a tanulást pénztelensége miatt. Mégis alapos műveltséget szerzett, mert sokat olvasott. 1842 – 43 - ban először Székesfehérváron, majd Kecskeméten színészeskedett. Ezután Pozsonyba gyalogolt, és az Országgyűlési tudósításokat másolta. 1843 nyarától Pesten a Külföldi Regénytár részére két regényt fordított le, valamint kapcsolatba került a fővárosi értelmiségi ifjúsággal és naponta megfordult a Pilvaxban is. 1843 őszétől Debrecenben ismét felcsapott színésznek, egy kisebb együttessel vándorolt, de megbetegedett és ezért visszatért Debrecenbe. 1844 februárjában nekivágott a pesti útnak azzal a szándékkal, hogy költő lesz.
Felkereste Vörösmarty Mihályt, az
ő ajánlására a Nemzeti Kör vállalta verseinek kiadását. Vörösmarty és Bajza
támogatásával 1844. július 1 - től segédszerkesztő lett a Pesti Divatlapnál.
1844 októberében jelenik meg A helység kalapácsa című komikus eposza. 1844
novemberében megjelenik első verseskötete, belefogott a János vitézbe. Pesten
megismerkedett Csapó Etelkával, aki váratlanul meghalt. Eme korszakának verseit
gyűjtötte össze az 1845 márciusában megjelenő Cipruslombok Etelka sírjára
kötetében. Kilépett a Pesti Divatlap szerkesztőségéből. Áprilisban elindult
felvidéki körútjára, ahol mindenhol lelkesen fogadták. Mednyánszky Bertával a
szigorú apa miatt újabb sikertelen szerelem. 1845 októberében megjelenik a
Szerelem gyöngyei című versciklusa. Sokat utazott, gyakran ellátogatott
szüleihez Szalkszentmártonba.
1845. november 10 - én megjelent
második verseskötete. 1846. március 10 - ig leginkább szüleinél volt, itt
született 1846 áprilisában Felhők címmel megjelent 66 epigrammája. Márciusban
visszatért Pestre, belevetette magát az irodalmi, politikai életbe. 1846. szeptember
8 - án a nagykárolyi megyebálon megismerte Szendrey Júliát. Egyből
beleszeretett. Júlia azonban nem tudott azonnal dönteni, csak egy év múlva
házasodtak össze.
1847 - ben elolvasta a Toldit, és ezután kötött szoros barátságot Arannyal. 1847 márciusában megjelenik az Összes költemények című kötete.
1847 - ben elolvasta a Toldit, és ezután kötött szoros barátságot Arannyal. 1847 márciusában megjelenik az Összes költemények című kötete.
1849. március 15. - e egyik
vezetője, de az elért politikai eredményeket kevesellte. Királyellenes verseket
írt, népgyűléseket szervezett, szembe került vezető politikusokkal, fokozatosan
elvesztette népszerűségét. A szabadságharc idején századosi rangot kapott. 1848.
december 15 - én született meg fia, Zoltán. 1849 januárjában jelentkezett Bem
tábornoknál. Bem kedvelte, segédtisztjévé, személyes tolmácsává tette, óvta a
csatáktól. Azonban Petőfi a többi felettesével rossz viszonyban volt, majd
kilépett a seregből. Nem kapott fizetést, anyagi gondjai voltak. Márciusban
apja, májusban anyja halt meg. Mezőberényben megírja fia életrajzát és utolsó
versét, A szörnyű időt. Csatlakozik Bemhez, de tulajdonképpen civilként vesz
részt a segesvári csatában, itt is tűnik el örökre, 1849. július 31 - én.
Petőfi 1846 tavaszától a
világforradalom lázában égett, a nemzeti és az egyetemes szabadság ügye 1848 -
ig szorosan összekapcsolódott gondolkodásában. Ismerte kora valamennyi
politikai eszmeáramlatát.
Költészetében felerősödik a
politikai líra, művészi forradalmisága megtelik politikai forradalmisággal.
Ilyen tárgyú verseit az a hit hatja át, hogy az emberiség egyenletesen, törés
nélkül halad végső célja, az általános boldogság felé, a cél elérésének eszköze
pedig a szabadság. Petőfi Sándor forradalmi látomásos költészetében a világ és
a magyar szabadság összefonódik. A történelmet egy állandó körforgásként
ábrázolja, ahol a jók és gonoszak csapnak össze, és mindig a gonoszak győznek.
Petőfi látomásaiban is a jók és a gonoszak csapnak össze, de ez világméretekben
történik meg és a szabadságot egy utolsó, kegyetlen, véres háború fogja
megszülni, melyben a rab népek leszámolnak zsarnokaikkal. S ezután „a menny fog
a földre leszállni”, jön egy boldog kor, mely az igazságos társadalmat jelenti
tulajdonképpen. Ez a derűlátás lobog benne a szabadszállási képviselőválasztás
kudarcáig. Körülbelül 30 ilyen témájú költeményt írt Petőfi. Látomásversei
közül a legjelentősebb, mely „a nagy romantikus szimbolista víziókkal
vetekszik”, az Egy gondolat bánt engemet…
Az Egy gondolat bánt engemet… című
költeményben a költő magát is megjeleníti. A cím az első sor, a költőt
leginkább foglalkoztató gondolatra irányítja a figyelmet, a halál gondolatára,
arra, hogy hogyan szeretne meghalni. Az első szerkezeti egységben a halál több
módja villan fel. Például a gyertya égésével szemlélteti az észrevétlen lassú
halált, a villám sújtotta fa az erős hirtelen pusztulást szimbolizálja. A lassú
halált egyértelműen elutasítja, a hirtelen halál elutasítását pedig csak
sejteti a három ponttal. A második szerkezeti egységben bontakozik ki a
látomás. A rabszolgák csapnak össze a zsarnoksággal. Tehát a jók és a gonoszak
küzdelme bontakozik ki. A harc célja a világszabadság. Petőfi az ott szó
ismétlésével nyomatékosítja, hogy ő is a csatában szeretne elesni. Hősi halott
lenni. A harmadik szerkezeti egységben egy temetés látomása bontakozik ki. A
hang ünnepélyessé változik. Petőfi bízik abban, hogy az utókor tisztelni fogja.
A XIX. század költői című vers
egy ars poetica, a költő feladata népvezérnek lenni. A cím Petőfi korának
poétáit állítja középpontba. A költemény elején tiltással figyelmeztet a
költészet rendkívüliségére: nem egyéni érzésekről kell szólni. Petőfi isteni
magaslatokba emeli a költészetet a szent jelző használatával. A lant is
megjelenik, mely a költészet jelképe. A költő Istentől kapta feladatát,
kötelessége teljesíteni azt. Petőfi így fogalmaz: „Előre hát mind, aki költő, /
A néppel tűzön-vízen át!”. Petőfi átkozza azokat, akik nem vállalják a
feladatot, azokat is, akik boldogságot, harmóniát hazudnak a népnek. Az 5.
versszak a költemény csúcspontja: a látnokköltő feltárja a jövőt. Az eljövendő
boldog kor, a Kánaán jellemzőit sorolja: vagyoni -, jogi -, kulturális
egyenlőség. A jövő látomása feltételes mondatokban bontakozik ki. A főmondat a
versszak végén található, így feszültséget teremt. A vers zárlat lágyabb
hangvételű, a költő bizonytalan. Nem biztos abban, hogy megéri ezt a jobb kort.
A XIX. század költői című versben is megjelennek bibliai motívumok, mint
például Mózes és népének vándorlása, a próféták, valamint Kánaán. Mindez
emelkedett, ünnepélyes hangot teremt.
Az ítélet című költemény első
szerkezeti egységében megjelenik a jellemző motívum, a vérözön, s mint egy
allegória végig jelen van az első gondolati egységben. A második egységben
megjelenik az új költő ideál, a költőpróféta. A költő kimondja: „Rettenetes
napokat látok közeledni…”. A jelenlegi béke leírására Petőfi érzékletes természeti
képet használ: „Ez csak ama sírcsend, amely villámnak utána / A földrendítő
mennydörgést szokta előzni.” Ebben a költeményben is a jók és a gonoszak
csapnak össze, melyből a jók kerülnek ki győztesen. S a pusztító vérözön után
„a menny fog a földre leszállni.”.
Petőfi látomásai valóban
beteljesedtek, hiszen egy év múlva kitört a forradalom. Az Egy gondolat bánt
engemet… című versben megjelölt módon halt meg Petőfi is: a „gonoszok” által a
„harc mezején”. Azonban a forradalom nem a Petőfi által megjósolt véget ért: a
„gonoszok” győzelmével zárult.
|
Arany János 1817. március 2 - án
született Nagyszalontán. Apja földműves volt. Iskoláit 1823 és 1833 között
Nagyszalontán, majd ezt követően Debrecenben végezte. Ezután Kisújszálláson
volt segédtanító. 1836 februárjában színésznek állt. Máramarosszigetnél járva
egy rossz álom miatt hazatért. Előérzete beigazolódott: mialatt távol volt
anyja meghalt, apja megvakult. Bűntudata volt, ezért felhagyott a színészettel.
1840 - ben másodjegyző lett, ebben az évben meg is nősült, Ercsey Juliannát
vette el.
1845 - ben Az elveszett
alkotmánnyal elnyerte a Kisfaludy Társaság pályázatát, de az igazi sikert (és
Petőfi barátságát) 1846 - ban a Toldi hozta meg neki.
A szabadságharc alatt nemzetőr,
majd állami tisztviselő volt. A bukás után rövid ideig bujdosnia kellett,
állását elvesztette.
1851 - től 1860 - ig Nagykőrösön
tanított.
1857 - ben felkérték, hogy
üdvözlő verssel köszöntse a császárt, helyette megírta A walesi bárdokat. 1858 -
ban az Akadémia tagjává választották,
1860 - ban Pestre költözött, a
Kisfaludy Társaság igazgatója lett, ’65 - ben főtitkára.
1867 - ben a Szent István - rend
keresztjével tüntették ki. Ez idő tájt inkább irodalmi szervező tevékenysége
volt jellemző.
1877 - ben visszavonult a
főtitkári székből, ekkor írta Őszikék című ciklusát, lírai darabok és balladák
gyűjteményét, melyeket a Gyulai Páltól kapott „kapcsos könyvbe” jegyzett le,
nagyrészt a Margitsziget fái alatt.
1882 - ben halt meg.
Elsősorban elbeszélő
költeményekben és balladákban alkotott igazán. A magyar nyelv művészei közé
tartozott: új szavakat alkotott, tudatosan alkalmazta költészetében a
népnyelvet és a népi líra sajátosságait.
Ballada: Olyan műfaj, amely
tartalmaz lírai, drámai és epikus elemeket egyaránt. Az eseményeket,
előzményeket, okokat nagyrészt drámai párbeszédekből és lírai monológokból
ismerjük meg. Cselekménye sűrített, a lényeget emeli ki, gyakran egyetlen
jelenetre összpontosít, másrészt mindent elhagy, ami a lényeg szempontjából nem
nélkülözhetetlen. Általában egy tragikus történetet beszél el, melynek bizonyos
részei homályban maradnak, kihagyások és a szaggatott előadásmód miatt. A műfaj
lényeges vonása, hogy az embereket kiélezett lelkiállapotban, lélektani
szituációkban ábrázolja, gyakran a megzavart emberi lélek magatartását mutatja
be.
Arany elsősorban lírikus, de
hajlama a gondolatibb líra felé vonzotta. Az epikát is ennek jegyében
lírizálta. (A Toldi estéje és a balladák bizonyítják ezt.)
A balladák a legjobban
szerkesztett költemények Arany életművében. Végigkomponáltságuk egyedülálló.
Balladáinak leszármazottaival Adynál találkozhatunk.
Arany már 1847 - ben
kísérletezett balladával, de verstípusait csak a nagykőrösi években emelte
magas színvonalra. Alkatához közelebb állt a történetet kihagyásokkal,
párbeszédekkel dramatizáló ballada - melyet a skót és székely népköltészetből
ismert meg -, mint a történetet lassan adagoló románc - melyet a spanyolok
költészetéből és a németektől ismert. Jól bizonyítható ez a Hunyadi balladakör
két részének, az V. Lászlónak (1853) és a Mátyás anyjának (1854) az
összehasonlításával: az előbbi sokkal nagyobb igénnyel készült, mint az 1854 - ben
íródott.
Balladatípusain belül három
szerkezeti megoldást találunk. Az elsőt egyszólamú, vonalszerűen előrehaladó
balladának nevezhetjük. Jellemzői a lépcsőzetes elbeszélés, a kihagyások, és a
gyors átkötések. Például: A walesi bárdok, Zách Klára. A második szerkezeti
megoldás a többszólamú, előrehaladó szerkesztésmódú ballada. Jellemzői a szaggatottság,
a térben vagy időben párhuzamos történések. (Szondi két apródja, V. László) A
harmadik típus a körkörös felépítésű ballada, melynek befejezésében a kezdő sor
tér vissza, mint az Ágnes asszonyban.
Téma és keletkezés szerint is
csoportosíthatjuk Arany János balladáit. Így megkülönböztethetünk népies,
történelmi, romantikus ihletésű és nagyvárosi műveket, valamint nagyszalontai,
nagykőrösi és budapesti balladákat.
Zács Klára című Arany János mű
1855 – ben íródott. A tömbszerűen szaggatott történetmondás annyit jelent, hogy
a költő szakaszosan lelassítja az elbeszélést, az így kapott egységek közé
pedig gyors átkötést vagy kihagyást iktat, azaz bizonyos eseményeket elhallgat.
A tömböket belső ismétlésekkel állapotszerűvé lassítja, s így a történet
lélekállapotok sorává alakul. A lépcsőzetesen előrehaladó szerkezetet a
bosszúálló királyné szavainak fokozásos idézése zárja le. Az egyetlen
szakasznyi lírizált, az elbeszélő jelenére vonatkoztatott kitekintés az
epilógus szerepét tölti be.
Arany egyik talán legismertebb
balladája A walesi bárdok. Ferenc József magyarországi látogatására üdvözlő
vers írására kérték meg. Arany kitért a feladat elől, s asztalfiókjának írta
meg a balladát 1857 - ben. Üzenete a zsarnokkal való erkölcsi szembenállás
kötelező parancsa. Arany az „adjátok meg a császárnak, ami a császáré” tanítás
alapján mutatja be a montgomery - i lakoma lefolyását, a király azonban a
zsarnokság természetéből fakadóan teljes alávetettséget kíván. Ezt tagadják meg
az urak és a bárdok is. A verselés adekvát a témához, ugyanakkor tudatosan
idézi fel a Szózatot is. A szakaszos tördeltség benyomását erősítő belső
ismétlések itt is uralkodó szerepet visznek, mind az elbeszélés, mind a
párbeszéd szintjén, sőt közöttük is. A tetőpontot nem az elhallgatás, majd a
mondatszerkesztés síkján megvalósított fokozás idézi elő, hanem a nyelv
felemelése a betű szerinti szintről a szójátékok és igei - metaforák szintjére:
„Szó bennszakad, hang fennakad, / Lehellet megszegik.”
A Szondi két apródja 1856 – ban
keletkezett, a mi történelmünkből merített a tárgya. Szerkezete elég bonyolult,
de tökéletes. Az első két szakasz leírás, az alapszituációt teremti meg a
helyszínnel, a két dombbal, előre érzékeltetve a párhuzamos szerkesztést és
történetmondást. Az alkony képét látjuk a harcok befejezése után és Szondi két
apródját, énekesét, akik elesett vezérük sírjánál térdepelnek, és annak
nagyságát éneklik meg. A harmadik versszak a szultán kérdése és kérése, a
negyedik a török követ felelete, s ezzel elindítja Arany az egymással feleselő
építkezést. Az idézőjelbe tett strófák a török csábítását tartalmazzák, közte
pedig a két apród énekét halljuk. A két szöveg Szondi hőstettének felidézésében
találkozik, majd elválik egymástól. Arany a török monológjában a zsarnokság
természetrajzát tárja elénk, melyben az objektivitás látszata és a hízelkedő
elismerés után a nyers erőszak jelenik meg. A két apród alakjában a
zsarnokságnak meg nem hajoló hűség jelképét láthatjuk. A két beszédmód
stílusában is eltér egymástól, a török szavaiban Arany egy elképzelt keleties
nyelvi gazdagságot mutat föl, a metaforák, képek a muzulmán képzetkörből valók.
Arany rendkívüli tehetségét
bizonyítja, hogy két nagy elődje (Vörösmarty és Petőfi) után ismét újabb
fejlődési szakaszt valósított meg: a népiességtől indulván a szimbolizmus
előkészítőjévé vált, s eközben az ironikus elégiának későromantikus válfaját
hozta létre. Arany a nemzeti önrendelkezés eszményének értékét állította akkor,
amikor a magyarság függetlenségét eltörölték, és történeti példázataival
egyszerre tanít a megalkuvás elutasítására és a sorssal való kemény harcra.
|
Ady Endre 1877 – ben
Érmindszenten született. Apja, Ady Lőrinc hétszilvafás nemes. Anyja, Pásztor
Mária papok és tanítók leszármazottja. A gimnáziumot a Nagy Károly Piarista
gimnáziumban végzi, majd a gimnázium felső osztályát Zilahon, református
gimnáziumban folytatja. Debrecenben jogi akadémiára iratkozik, de otthagyja és
újságírással kezd foglalkozni. A debreceni Hírlap munkatársa és itt jelenik meg
az első verseskötete “Versek” címen 1899 - ben. Ez a kötete még nem az igazi
Ady hang. Meghívják Nagyváradra, továbbra is újságírással foglalkozik. Itt
ismerkedik meg a politikai életben a polgári radikalizmussal. Itt ismerkedik
meg Diósy Ödönné Brüll Adéllal. 1904 - ben érkezik Párizsba, itt találkozik a
modern költészettel (Baudelaire, Verlaine és Rimbaud). 1906 - ban megjelenik az
Új versek majd a Vér és Arany kötet. Rengeteg bírálat és közömbösség éri. Az
elszigeteltséget az 1908 - ban induló Nyugat enyhíti, melynek főszerkesztője Ignotus
Pál, Osváth Ernő, akik felfedezik Ady tehetségét. Verseit közlik a lapban, s
Ady haláláig munkatársa a Nyugatnak. A Nyugat mércéje az író tehetsége.
1914-ig évente jelennek meg
kötetei. Ezek közül legkiemelkedőbb az Illés szekerén című könyve, ahol új
témaként jelenítek meg Istenes és forradalmi versei. 1912 - ben szakít Lédával
(Elbocsátó szép üzenet). Ez idő tájt leveleket kezd kapni Svájcból, egy
intézetből, Boncza Bertától. Ebből a levelezésből házasság lesz. Ady 37, Berta
20 éves. Ekkor következik a világháború. Ady az első pillanattól kezdve háborúellenes,
verseit alig közlik. Betegsége ekkorra mindinkább elhatalmasodik rajta. Egy
ideig Csucsán élnek a Boncza birtokon, de az öreg Boncza halála után
felköltöznek Pestre.
Utolsó kötete a Halottak élén,
ekkor írja gyönyörű szerelmes verseit Csinszkának. 1919 - ben hal meg. A Nemzet
halottjaként temetik el.
Ady nemcsak szép versek írója
kívánt lenni, hanem egy új élet hírnöke, új Messiás is, aki a magyarságot
európai helyzetének kritikai önszemléletére akarta ráébreszteni. Úgy tört be a
magyar életbe, olyan gőgös önérzettel, mint akinek eleve joga és kötelessége
ítéletet mondani. Hangja csupa dacos ingerültség. Önmagát különbnek látta
mindenkinél, mert benne – véleménye szerint – a „magyar faj” és a „művész”
legjellemzőbb és legnemesebb vonásai egyesülnek. Büszkeséggel hirdette magáról:
ő az igazi magyar, Góg és Magóg fia, ős Napkelet álmának megvalósítója.
Önmítoszában ott élt a tragikus küldetéstudat, a mártírságot is vállaló
elhivatottság. Átélte, és művészi erővel fejezte ki a lét és a magyar lét
minden fájdalmas korlátját, bűnét, problémáját.
Az új versek előhangja, a cím
nélküli, Góg és Magóg fia vagyok én… kezdetű költemény lírai ars poetica és
programadás is egyben. A „nagyvilágot” megjárt, Párizsból hazatérő, s új
szemléleti távlatokkal gazdagodott költő lírai vallomása ez a vers: írói
szándékainak összegzése, a hazához való ragaszkodásának összetett érzelmű
kifejezése.
Az első két versszak hasonló
szerkezeti felépítésű: A kezdősorok erőteljes hangütésű kijelentéseit a záró
sorok bizonytalanságot tartalmazó kérdései követik, s már a költemény első
felében megteremti a mű egészének egyre fokozódó tragikus - elszánt
kettősségét, feszítő ellentétét. A kijelentő mondatok szimbólumai csaknem
ugyanazt az érzést, élményt szuggerálják: a bezárt, elátkozott, pusztulásra
ítélt néphez való sorsszerű kötődést és a teljes azonosulást, az ősi múlt
vállalását és egyben a közösségből való kizártság tragikumát. A kérdő mondatok
tétova, engedélyt kérő félelmében egyelőre csak a hazatalálás, hazatérés
nosztalgiája szólal meg, de belevegyül ebbe már valamiféle messiási
küldetéstudat, a megváltásnak, a bezártság eltűnésének bizonytalan reménysége
is.
Szimbólumok tartalmának
megközelítése a mai magyar olvasó számára már magyarázatot igényel – Gógot és
Magógot Anonymus a magyarok őseivel azonosította. “Verecke híres útja”
egyértelműen a honfoglalásra utal, Dévény pedig a régi történelmi Magyarország
nyugati kapuja, határállomása volt: itt ért a Duna magyar területre.
Ezeknek az ismeretében tovább
bővül az első két strófa jelképes tartalma: Góg és Magóg népe az ércfalakkal
körülzárt, pusztulásra ítélt, az élettől elrekesztett keleti magyarsággal
azonos, s a versben megszólaló hangsúlyozza népével való sorsközösségét, különösen
az első sorok végére helyezett nyomatékosított névmással: „vagyok én”; „jöttem
én”. A jelképek mélyén ott lappang népe megszabadításának, kiszabadításának
vágya, új élettel, új kultúrával való megváltásának óhaja, reménye is.
Szembekerül az első két versszakban
a hiába és a mégis: a küldetés hiábavaló reménytelensége, de az ebbe beletörődni
nem tudó, nem akaró szembeszegülés daca. S ellentétben áll a cselekedni vágyó „én”,
s a cselekvést megakadályozható „ti” is.
Ezek az ellentétek lendítik
tovább a költeményt, s a belső feszültség a régi magyar történelemből vett
szimbólum ok révén inkább elmélyül és kibontakozik. A „ti” tartalma a
jelképrendszerben körvonalazódik: az énekes Vazult eltiporni akaró durva
erőszakkal, az új dalokat elátkozó Pusztaszerrel, vagyis a jelen minden
haladást gátló hatalmával azonosul.
Ezzel a hatalommal száll szembe –
még ha reménytelenül is – a lírai én elszántsága. A 4. strófában megszólal a
lázadó eltökéltség, mely nem engedi eltiporni, elhallgattatni magát. Halmozott
állapothatározókban kifejezett, vállalt szenvedés és a kétely ellenére is
diadalmasan, jövendölésszerűen szólal meg a remény.
A költemény egyik kulcsszava a
hatszor ismétlődő „új”, ez a szó azonban nem a nemzeti hagyományokat tagadja. A
vers egész jelképrendszeréből kiderül ugyanis, hogy a költő a nemzeti múlt
vállalása mellett érvel, s a jövő fejlődését összekapcsolja a múlttal.
A magyar Ugaron című versben s
költő szemében a táj elátkozott föld, ahol minden és mindenki pusztulásra
ítéltetett. A ciklus címadó verse (1905) nem tájleírás, a szimbólumba átváltó
metaforák sora nem egy vizuálisan elképzelhető konkrét tájat ábrázol, sokkal
inkább belső látásunkat ragadja meg riasztó látomásként. Feszítő, cselekvésre
izgató ellentétek találhatók a költeményben: az elvadult táj, a vad mező
szemben áll az ős, buja, szűzi földel, a szent humusszal; a szépséget jelképező
illatával szerelmesen bódító virággal pedig a dudva, a muhar, az égig nyúló gazok,
a vad indák kerülnek szembe. A képek és a jelzők egyrészt a nagy lehetőségekre,
a föld gazdag termékenységére utalnak, másrészt az elkeserítően kopár valóság,
az eldurvult, műveletlen világ leverő élményét fejezik ki. A versnek lefelé
menő, aláhulló kompozíciója van. Az 1 - 2. versszakban még az egyes szám első
személy, a lírai alany, az ébresztő, felfedező szándék az aktív, a cselekvő
(gázolok, ismerem, lehajlok). Ezt jelzi a szépséget, a kultúrát, a világot
számon kérő hetyke, még magabiztos felkiáltó kérdés is. A 3 - 4. strófában már
az Ugar válik cselekvővé: az indarengeteg megmozdul, gyűrűzni kezd. A föld alvó
lelkét ébresztgető virágot kereső, s a régmúlt szépségeket idéző hős
tehetetlen, béna rab lesz az indák fojtogató gyűrűjében. A halmozott alany
indít, s a fokozásos igesor a vad mező végső győzelmét fejezi ki: az ugar - léttel
szemben a virág - létre vágyó lírai én sorsa az aláhullás, a züllés, a közömbösségben
való elveszés. A süket csöndben a kacagó szél ironikusan kíséri a nagyra törő
szándékok, merész álmok elbukását. Hangot kap a tiltakozó keserűség, s a
tehetetlenségből fakadó fogcsikorgató düh.
A hiábavalóság élménye és az ennek
ellenére a mártíriumot mégis vállaló elszántság szólal meg A magyar Messiások
(1907) című költeményében Adynak. A nyolc soros versből árad a fájdalom: a
költő átérzi a magyar Messiások tragédiáját. Ezt a tragikus elbukást fokozza a
kétszer előforduló ezerszer számhatározó erős túlzása, a szóismétlésekből
fakadó rímek fáradt egyhangúsága. A második strófa sem hoz feloldást; nemcsak
megokolja, hanem el is mélyíti a reménytelenséget és a céltalanságot: a
megváltódás vágyát hangsúlyozó „üdv” szót rögtön a „nincs” követi, a tevéssel
pedig a semmi kapcsolódik egybe. A magyar Messiások sorsa a meddő áldozat, a
magyar sivatag halálra ítél minden megváltási szándékot. A szomorúság mélyén
azonban felfedezhető a konokság: a bukások ellenére a magyar Messiások újra meg
újra, ezerszer is vállalják megváltást ígérő küldetésüket. A strófák végi ráütő
rímek poétikailag húzzák alá ezt a meg nem hátráló bátorságot.
Ady Endre a mégis - morál
szellemében dacolt a maradissággal, a meg nem értéssel, mintaként pillantott a
nyugati fejlettebb társadalmakra, láttatva azok hibáit is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése