|
Szempontok:
I.
Mezőgazdasági
fejlődés
II.
Városalapító
tényezők
III.
A középkori
városok kialakulásának helyei
IV.
Európa
városiasodott területei
V.
Kommuna
mozgalom
VI.
A városi
társadalom
VII.
A városok
külső képe
VIII.
A céh
IX.
Kereskedelem
I.
A 8. századtól kezdődően
Nyugat-Európában a termelési módszerek és a munkaeszközök fejlődni kezdtek. A
kialakuló kétnyomásos gazdálkodás azt jelentette, hogy a termőföld felét
bevetették a másik felét pedig ugaron hagyták, azaz pihentették. Itt
legelhetett az állatállomány, trágyájukkal pedig megújították a termőföld
erejét. A háromnyomásos gazdálkodás elterjedésével tovább csökkent az ugar.
Három részre osztották a termőföldet: egy rész ugar, egy rész őszi- és egy rész
tavaszi gabona. Az egységek évente cserélődtek.
A föld ilyen arányú folyamatos
kihasználása azonban a régi eszközökkel nem volt lehetséges. Elterjedt a
csoroszlyás, kormánylemezes, nehéz fordítóeke használata, így a szántás mélyen
feltörte a földet és meg is fordította: kicserélte az alsó pihent és a felső
kimerült talajszintet. Ezzel az ekével a keményebb, kötöttebb talajokat is meg
lehetett művelni, tehát nőtt a termőterület nagysága. Szintén előrelépést
jelentett a borona, amely a föld lazításával növelte a termést. Az új eszközök
azonban nagyobb vonzóerőt igényeltek, így a régi nyakhám elavulttá vált. Egyre
inkább előtérbe került a nomádoktól átvett szügyhám, így az igaerő jelentősen
megnőtt.
II.
A mezőgazdasági fellendülés miatt
biztosabb lett a termés, ezért megszűnt az éhínség, javult a közegészség, ez
népességnövekedést okozott, a megnövekedett népesség pedig vándormozgalmakat.
Mivel a mezőgazdaság termelése megnövekedett, megindult a pénzgazdálkodás, ez lehetőséget nyújtott a városok kialakulására.
Mivel a mezőgazdaság termelése megnövekedett, megindult a pénzgazdálkodás, ez lehetőséget nyújtott a városok kialakulására.
III.
Városok jöttek létre:
- római - kori városok helyén,
- igazgatási központoknál
(királyi, püspöki székhelyek),
- útkereszteződéseknél,
kereskedelmi útvonalak mentén,
- kikötőknél és folyami
átkelőhelyeknél,
- hegy és síkság határvidékén.
IV.
Európa legvárosiasodottabb
területei a 13. században a Baltikum, Flandria, Rajna vidék és Észak – Itália.
A Baltikumon közvetítő
kereskedelem folyt, Hanza városok alakultak ki. A Rajna vidéke már a Római
korban is városias terület volt, így itt sok középkori város római alapokra épült
– ezek jelentősége püspöki központ volt. Később egyre meghatározóbb lett a
városokban a kereskedőréteg szerepe is, így kialakultak az úgynevezett
kétközpontú városok – melyeknek egyik központja a püspöki székhely és a
katedrális, másik pedig a kereskedőtelep és ennek a vásártere. A 13. században
Flandria mellett Észak-Itália volt Európa legsűrűbben lakott területe. Mind a
Német-Római Császárság, mind a pápa saját érdekszférájának tekintette a
területet, a városfejedelemségek rendszere bizonyult alkalmasnak az önállóság
megőrzésére. A városok a nemeseiket is a városfalakon belülre tudták
kényszeríteni – a városokban élő nemesség csak itt volt jellemző egész
Európában. A pénzügyek mellett a városok leginkább iparral, vagy
kereskedelemmel foglalkoztak.
V.
A kora középkori kereskedelmi és
ipari központok egy - egy földesúr birtokán feküdtek. Az egy helyre összegyűlt
kereskedők és iparosok kommunába tömörültek. (A kommuna a latin communitas
szóból ered, melynek jelentése közösség.) Szerették volna kivonni magukat az
urak hatalma alól, hogy saját maguk kezébe vegyék a sorsuk irányítását. A
polgárok egy választott testület által maguk intézték ügyeiket, a város
önkormányzatot kapott, élén polgármesterrel, akit munkájában a
legtekintélyesebbekből álló szenátus segített. Az önálló önkormányzattal
általában együtt járt néhány, részben a királytól kapott privilégium (pl. egy
összegben befizetett adó, árumegállító jog, vásártartás joga, pallosjog,
vámszedés-vámmentesség joga, hadsereg állításának joga).
VI.
A városok társadalmának két fő
rétege a patríciusok és a plebejusok. A patríciusok a gazdag, befolyásos
családok tagjai, akik akaratukat a szenátusban érvényesíthették. A plebejus
(plebs) a szegényebb réteg, akik alkalmi munkákból, a város környékén fekvő
földeken való munkából éltek. Polgárjoggal nem rendelkeztek, politikai hatalmuk
nem volt, ez állandó súrlódásokhoz vezetett köztük és a patríciusok között. A
polgárság nagy részét az iparosmesterek tették ki, akik szakmánként
érdekvédelmi egyesületekbe (céhekbe) tömörültek. A kézművesek a céheken
keresztül vettek részt a város életében (védelem, adózás, bíráskodás).
VII.
A középkori városokat rendszerint
fallal vették körbe. Általában a piactér a központ, itt állt a városháza és a
templom is. A lakóházak több emeletesek, kőből vagy fából készültek. A
helykihasználás érdekében az utcák szűk sikátorokká váltak. Nem volt
közvilágítás, sem csatornázás. A szemét, a szennyvíz és az ürülék az utcán
állt, így a kedvezőtlen higiéniai viszonyok és a zsúfoltság következtében a
népesség ki volt téve a járványoknak, betegségeknek, ami magas halandósághoz
vezetett.
VIII.
A polgárság nagy részét az
iparosmesterek tették ki, akik szakmánként érdekvédelmi egyesületekbe, céhekbe tömörültek.
A céhek célja a gazdasági verseny – lehetőség kiiktatása volt, a piac egymás
közti felosztása. A céhműködést szigorú szabályzat határozta meg: tiltotta a
céhen belüli munkamegosztás, az éjszakai munkát és a reklámozást, maximalizálta
az árakat, meghatározta az inasok és legények számát, rendelkezett minőségről
és mennyiségről. A céh tagjai csak mesterek lehettek. Védelmet, segítséget
nyújtott tagjainak, akiknek feladata volt még a városfal őrzése is.
IX.
A középkorban a helyi
kereskedelem szorosan kapcsolódott a termelőkhöz.
A termékeket a helyi piacon adták el. A kézművesek szintén a piacokon vagy műhelyeikben árulták termékeiket. A korszak kereskedői alapvetően a távolsági kereskedelmet bonyolították. A kereskedelmi útvonalak kialakulásához jelentős mértékben hozzájárultak a zarándokútvonalak.
A kelettel folytatott levantei kereskedelem volt a legnagyobb jelentőségű. Ezt az útvonalat elsősorban Velence és Genova uralták. Európába keletről elsősorban a fűszerek és luxuscikkek érkeztek.
A termékeket a helyi piacon adták el. A kézművesek szintén a piacokon vagy műhelyeikben árulták termékeiket. A korszak kereskedői alapvetően a távolsági kereskedelmet bonyolították. A kereskedelmi útvonalak kialakulásához jelentős mértékben hozzájárultak a zarándokútvonalak.
A kelettel folytatott levantei kereskedelem volt a legnagyobb jelentőségű. Ezt az útvonalat elsősorban Velence és Genova uralták. Európába keletről elsősorban a fűszerek és luxuscikkek érkeztek.
Jelentős kereskedelmi útvonal
jött létre a Balti - tenger térségében. A fejletlenebb északi - keleti
területekről nyersanyagot és élelmiszert vittek nyugatra, cserébe Észak -
Németország és Flandria városaiból iparcikkeket (szerszámokat, fegyvereket,
posztót) szállítottak. Jelentőssé vált az Angliából szállított gyapjú, mely a
flandriai textilipar legfontosabb alapanyagává vált. A balti kereskedővárosok
érdekeik biztosítása számára szövetségbe léptek egymással, ez a Hanza szövetség
és 1161-ben kötötték.
A két tengeri útvonalat
(Levantei, Hanza) szárazföldi kereskedelem kötötte össze, az észak – déli
irányú Champagne Franciaországban.
|
Szempontok:
I.
Az ipari
forradalom fogalma
II.
Kezdete
III.
A közlekedés
forradalma
IV.
A hírközlés
forradalma
V.
A nehézipar
fellendülése
VI.
Következmények
I.
Ipari forradalom fogalma alatt
értjük a 18. század második felétől a gazdaság ugrásszerű fejlődését, amely
átalakította a társadalmi szerkezetet és az életmódot, hozzájárult a népesség
rohamos növekedéséhez, és a városiasodáshoz.
II.
Az első (klasszikus) ipari
forradalom Angliából indult ki. A mezőgazdaságban történő gazdasági
újításokkal, változásokkal vette kezdetét, melyek fokozatosan kihatottak az
iparra, az ipar átalakulására, a gazdasági átalakulást társadalombeli követte,
megszülettek az ipari társadalmak, és kezdetét vette az indusztriális korszak
(indusztriális = ipari).
Az ipari forradalom előfeltételei:
Korábban az ipar fejlődése mindig beleütközött a mezőgazdaság alacsony
teljesítőképességébe, Angliában viszont kialakult a föld polgári tulajdona,
ezáltal tőke áramlott a mezőgazdaságba. A feudalizmust felszámolták és megszűntek
a föld közösségi használatának maradványai. A háromnyomásos gazdálkodást
felváltotta a vetésforgó. Takarmánynövényeket termesztettek és megnőtt az
állatállomány. Így tehát az angol mezőgazdaság képessé vált arra, hogy csökkenő
mezőgazdasági népességgel növekvő városi lakosságot tartson el.
Szintén feltétele volt az ipari
forradalom kibontakozásának a jól működő hitelszervezet (1694 - ben megalakul
az Angol Bank). A nagy pénztőkék felhasználását felgyorsított a gyarmatok
kifosztása. A gazdasági fejlődés pedig az állami politika fontos célkitűzése
lett.
A textilipar, a gőzgépek gyártása
és a kohászat vált az első ipari forradalom vezető ágazataivá.
III.
Az ipari forradalom második
szakaszának jellemző berendezése a gőzgép volt, melynek tökéletesítése lehetővé
tette a közlekedés forradalmi változásait.
A gazdasági fejlődés alapvető
feltétele a gyors, olcsó és nagy tömegű áru szállítására alkalmas közlekedési
hálózat kialakítása volt. Eddig mindezt a vízen - többek között csatornák
segítségével - tudták fejleszteni, így a gőzgépet elsőként a hajózásban
alkalmazták, Fulton 1807 - ben alkotta meg a gőzhajót. Ez az eddigi vitorlás
hajókhoz képest nagy előrelépést jelentett, mivel a széljárás
kiszámíthatatlanságához képest sokkal megbízhatóbb. Lehetővé vált az
interkontinentális szállítás.
A gőz a szárazföldön is
hasznosnak tűnt. 1814 - ben George Stephenson megalkotta az első klasszikus
gőzmozdonyt, a Blücher - t, majd 1825 - ben Rocket nevű gőzmozdonya
megnyerte a Stockton és Darlington közötti versenyt (40 - 48 km/h - val ment), ezzel
bizonyította az új közlekedési eszköz nagyszerűségét. A vasút előnye a
szekérrel és a postakocsival szemben nem volt kétséges. Angliában teret
hódított a vasútépítés, ami hamarosan a kontinensen is hatalmas lendületet
vett. A közlekedés gyorsabbá vált, nagy tömegű árut is lehetett a szárazföldön
szállítani, ez segített az éhínség leküzdésében. A vasútépítés óriási tőkét és
munkástömegeket vonzott, valamint nagy volt a katonai jelentősége is a csapatok
gyors mozgathatóságával.
IV.
A hírközlési rendszer fejlődését
is jelentette a gazdaság élénkülése. Az amerikai Morse 1832 - es találmányával
kábelen továbbított elektromos jelzésekkel helyettesítették a korábbi nehézkes,
lassú és költséges optikai rendszert. Megalkotta a távíró ábécét,
tökéletesítette a távírást. A találmány gyorsan elterjedt, hamarosan kábel
kötötte össze Nagy Britanniát és az Amerikai Egyesült Államokat.
V.
A gyors ütemű vasútépítés
rendkívüli mértékben megnövelte a szén és vas iránti igényt. A gőzgépek,
mozdonyok és sínek nagyipari gyártása előlendítette a vas - és gépipar
fejlődését.
Új technikák jelentek meg a
vasiparban: A vaskohászatban a kokszosítás elterjedése jelentett előrelépést.
Jobb és olcsóbb acéltermelést tettek lehetővé a Bessemer, majd a Thomas –
Martin kemencék.
VI.
Az ipari forradalom
kibontakozásának korában felgyorsult a népesség növekedése. A növekvő és
minőségileg jobb élelmiszer – termelés, a fejlődő orvostudomány és a higiénés
viszonyok javulásának következtében visszaszorult az éhínség, az emberek
ellenállóbakká váltak a fertőző betegségekkel szemben. Megnőtt az átlag
életkor, egyre magasabb lett a születések száma és kisebbé vált a
gyermekhalandóság.
Felgyorsult a migráció, az
emberek a falvakból városokba költöztek, míg sokan vándoroltak külföldre
kényszerítettség miatt vagy önkéntes alapon.
Teljesen átalakították a
környezetet, a falusi jellegű tájat felváltotta az ipari jellegű tájat. Bányákat
nyitottak a föld alatt és a felszínen egyaránt. Erdőket irtottak ki, hogy
legyen hely az utak, vasutak építésére. Folyószabályozási munkálatok kezdődtek,
gátak, zsilipek kialakítása. Egyre nagyobbá váltak a városok, a gyárak
szennyezték a levegőt és vizet.
Az első ipari forradalom
következményei közé tartozott még a városok átalakulása is. Kifejlődtek az
iparvárosok, megjelentek az iparvidékek. Ugrásszerűen megnőtt a városi lakosság
száma. Különálló, funkcióik szerinti városnegyedek jöttek létre: igazgatási,
pénzügyi, kereskedelmi, lakó – és ipari övezetek. Egyszerre volt jelen a
gazdagság és szegénység, a nyomor és a fényűzés. Míg a gazdagok csatornával,
vízzel ellátott villanegyedekben éltek, addig a szegények a gyárak melletti
viskókban, bérkaszárnyákban nyomorogtak, nem volt tömegközlekedés, sem folyóvíz.
Itt még mindig jellemző a zsúfoltság és a járványok.
A munka világára is erősen
kihatott az ipari forradalom. Kialakult a gyáripar. Az üzemtulajdonosok
gépesítettek és leszorították a bérköltségeket. Ezáltal jellemzővé válik a
gyermek és női munka.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése