kulcsszavak alapján is kereshetsz

2012. október 31., szerda

Tételek - Irodalom



Irodalom – 7. tétel
Témakör: Portrék
 
Berzsenyi Dániel elégiái

Berzsenyi Dániel 1776 - ban a Vas megyei Hetyén született középbirtokos nemesi családban. Anyja korán meghalt. Apjával nem volt jó a kapcsolata. Sokat betegeskedett, későn kezdett iskolába járni. 13 éves korában a soproni evangélikus líceumba járt, de nem érettségizett le. Nyelveket tanult (német, latin), és sokat foglalkozott az antik római, görög mitológiával, ez nagy hatással volt költészetére. Horatius volt a példaképe. Életfilozófiája az arany középút, mérsékelt, minden túlzásoktól mentes életmód volt. Kazinczyval évekig tartó levelezést folytatott. Visszavonult a birtokára és a gazdálkodásnak élt, elvonulva a külvilágtól, jólétben, de magányban. Megnősült, egy 14 éves lányt vett feleségül (Dukai Takács Zsuzsannát). Szabadidejében, titokban verseket írt.
27 éves korában fedezték fel, mint költőt. Kis János evangélista lelkész elküldte Kazinczynak 77 versét. Ez 1 kötetben jelent meg 1813 - ban. Második verseskötete 1816-ban jelent meg, ebben tízzel több vers volt. Pályafutása alatt összesen 137 verset írt.
Kettős világban élt, a magányos földesúr és a sikerre vágyó költő világában. Azonban mint költő nem érte el azt, amire kezdetben számított. Kölcsey Ferenc egy művéért élesen bírálta, ennek hatására még jobban visszavonult. Beteg, búskomor ember volt.
Különböző tudományos tanulmányokat írt, a Tudományos Akadémia tagjai közé választotta. Verseit időmértékes verselésben írta, ugyanakkor a romantika stílusirányzata is jellemző kötészetére (ellentétek kiélezése, túlzások, a dicső múltba való visszatérés, erős szentimentalizmus).
1836-ban halt meg Niklán.

Elégiáinak alaptémája az emberi élet múlandósága, a végzet elkerülhetetlensége. Elsősorban nem a halálfélelem szólal meg verseiben, hanem az értékvesztett állapot üressége, a magány szomorúsága.
F. Schiller szerint az elégikus magatartás akkor jelentkezik, ha a költő által elképzelt ideál és a valóság nem feleltethető meg egymásnak. Berzsenyi esetében ez felfogható a falusi életforma és a költői ideálvilág közötti ellentétként.
Elégiái Niklán születtek, ahol a világtól elzárva, szellemi magányosságban, gazdálkodó életet folytatott. Az elégiák szövegei individuálisabbak, mint például az ódáké, így különösebb háttér információk nélkül, magából a szövegből is könnyen érthetők.

Berzsenyi 1804 és 1807 között írta A közelítő tél című művét. A vers eredeti címe Ősz volt, ami kicsit közhelyszerű már a költészetben, ezért később Kazinczy javaslatára megváltoztatta. Ez az új cím jobban kifejezi a vers tartalmát, vagyis a halál fenyegető közeledését.
A mű felépítése logikus gondolatmenetet mutat. Szerkezete klasszicizáló: pictura – absztrakció - szentencia. Strófaszerkezete és szókincse szintén klasszikus.
Az első három versszakban az ősz képe tagadásra fordított idillben (a tavasz képeinek tagadásaként) jelenik meg. A jelen és a múlt, a tavasz és az ősz szembesül egymással. A természet festésével érzékelteti az idő megállíthatatlan múlását.
A megváltoztathatatlanra a tagadó képekben (6 tagadó alak) megjelenő tavasz döbbent rá: a kibontakozó ősz képe szürke, lehangoló. Ezzel kettős hatást ér el. Rámutat a jelen sivárságára (minden hervad, hull, sárgáll, borong, homályos), és megmutatja a múlt értékeit is.
Antikizáló képek sorát látjuk: liget, balzsamos illatok, zephyr, symphonia, gerle, csermely violás völgye, thyrsus (szőlővessző). Túlárad a visszaálmodott tavasz.
Az első szerkezeti rész tehát idő - és értékszembesítésre épül. A niklai táj és egy belső, lelki táj ábrázolása. Zeneisége elementáris, ezt hangulat – és hangfestő szavak adják.
A negyedik strófa a látványból filozófiai általánosítást és következtetést von le: „Oh, a szárnyas idő hirtelen elrepül.”
Az “idő elrepül” hétköznapi szófordulatot sajátos képpé teszi. Az idő múlása minden pusztulását hozza az ég alatt: nagy és kis dolgokét egyaránt.
Berzsenyi az 5. – 6. versszakban magára, a saját életére vonatkoztatja az elmúlást, a vers ezáltal létösszegző verssé válik. Szomorú lemondással veszi tudomásul, hogy ifjúsága észrevétlenül, de örökre elmúlt. És nemcsak az ifjúság édessége, színei, örömei tűnnek el, de a szerelem is. Az évszakok körforgása örök, de az emberi életre ez nem érvényes – ami elmúlt, az visszahozhatatlan: „Nem hozhatja fel azt több kikelet soha!” A behunyt szem utal a halálra, illetve az örömtelen életre, a szerelem, örömök észrevenni nem tudására.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése