kulcsszavak alapján is kereshetsz

2012. október 8., hétfő

Tételek - Nyelvtan



Nyelvtan – 3. tétel
Témakör: A kommunikáció
 
A vizuális és a nyelvi kommunikáció kölcsönhatása

Mindenfajta kommunikáció többé - kevésbé egyértelmű jelek segítségével zajlik. Hagyományosan a vizuális kommunikációt a nem verbális kommunikáció egyik ágának tartják a tudósok. A vizuális kommunikáció a képi megformáláson alapuló kommunikáció. Az írás – bár valóban a szemen keresztül percipiálódik – talán mégsem tekinthető a vizualitás tipikus példájának, mivel a nyelvi jelek formai megjelenésüktől függetlenül ugyanazt jelentik.
A gesztusnyelvet és testbeszédet pedig vizuálisan érzékeljük ugyan, de nem képi jellegűek. Egyes felfogások szerint a metakommunikáció is a vizuális kifejezési formák egyike, de ez szinte mindig a nyelvi közléssel együtt jelenik meg annak kiegészítőjeként, nyomatékosító, érzelemkifejező, figyelemfelkeltő funkcióban.
A vizuális kommunikáció az információátadásnak az a típusa, amelyben az üzenet továbbítása képi úton történik. A jelentést hordozó eszköz a kép, amelyet a befogadó a látás révén érzékel, dekódol. Napjainkban ez a kommunikációs típus a fotográfia, a film, a televízió és a számítógép elterjedésével kiemelt szerepet játszik az emberek egymás közötti érintkezésében, akár a beszéd vagy az írott nyelv rovására is.
A vizuális kommunikáció körébe sorolható a design és a piktogram is, hiszen a mindennapi használati tárgyakkal, az épített emberi környezettel szembeni igények kielégítése elválaszthatatlan a formától és annak érzékelési folyamatától. A design az elkészítés folyamatától elkülönült tervezés eredményeként létrejött forma, használati tárgy, illetve az a szemlélet is, amely a formát optimálisan közelíti a társadalmi igényekhez és az ipar lehetőségeihez. A piktogram grafikus jel, amelyben néhány markáns vonal, folt, egy-két erős szín alapvető információkat közöl a szöveg kiiktatásával gyorsítva meg az érzékelést.
A kép „elolvasása” sohasem passzív folyamat, szükség van hozzá a lehetséges jelentések előzetes ismeretére. Felirat nélkül csak abban az esetben lehet egyértelmű jelekként használni a képeket, amikor az adott környezetben nagyon kicsi az elképzelhető jelentések köre.

A média egyre nagyobb térhódításával a vizuális kommunikáció behatol a nyelvi kifejezőeszközök világába is. Ugyanakkor ez a képi forma szegényíti is a nyelvi kifejezőerőt, hisz a kép nem tud olyan árnyaltan kifejezni, mint a szinonimákkal, körülírással vagy egyéb árnyalással megfogalmazott gondolatok. A nyelvi - fogalmi képszerűség (metafora, szimbólum, hasonlat, stb.) egyszerre több asszociációs réteget mozgat meg az agyban, ezért sokrétűbb, érzékletesebb. De a nyelvi kommunikáció legfőbb előnye a vizuálissal szemben, hogy egyedi, az egyéni fantáziára hat, nem „készen kapott” jelentésű.
A vizuális kommunikáció ugyanakkor gyakran egyszerűbb, könnyebben érthető (természetesen a mindenki számára világos kódrendszert feltételezve), hely - és időtakarékos, kényelmes. Például a smile - t berajzolni könnyebb, mint valami vicceset írni, sőt több esetben mindig újat kitalálni.
Egészen új nyelvezet van ma már kialakulóban az interneten a csetelő, a képfelrakosgató honlapokon. Itt már a kommunikáció valóban a képekkel történik. Ki - ki magáról ezek segítségével „mondja el”, hogy milyen. Ez a bemutatkozás, önjellemzés, napló, gyakran „történetmesélés” eszköze is lehet.
Ugyanez működik „közérdekű” formában is. Itt a tudósítás, beszámoló publicisztikai jellegű műfajai „képesedtek” el.



Nyelvtan – 4. tétel
Témakör: A kommunikáció
 
A televíziós médiaműfajok sajátosságai

Amíg az irodalmi műfajokra, illetve a nyomtatott sajtó műfajaira tartalmi és formai szempontok alapján egzakt kategóriák vannak a szakirodalomban, addig a televízió esetében már nincs ilyen közmegegyezés. Emellett azok, akik próbálkoztak azzal, hogy a televízió egyes műsorait különböző jellemzőik alapján műfaji kategóriákba sorolják, elsődlegesen tartalmi szempontok alapján tették ezt, ami a kereskedelmi televízió legtöbb műsorát nézve rögtön érvényét veszti. Hiszen e műsorok nagy része úgynevezett „műsorformátum”, amelynek a licencét vásárolja meg az adott televízió, s amely elnevezésből is kitűnik, hogy a formai elemek éppen annyira karakterisztikusak, ha nem még erősebben, mint a tartalmiak.

Megkülönböztethetünk információs műsorokat (híradók, háttérműsorok, információs/szolgáltató magazinműsorok, heti összefoglalók, televíziós interjúk, stb.) és filmműsorokat (sorozatok, szappanoperák, önálló filmek). Kulturális és oktató műsorokat (irodalmi, ismeretterjesztő és gyermekműsorok, oktatási műsorok, zenei, képzőművészeti műsorok), sportműsorokat (összefoglalók, sporthírek, „élő” közvetítések), szórakoztató műsorokat (show-műsorok, vetélkedők, talk show-k, szórakoztató magazinok).

A kereskedelmi televíziók, sőt talán ma már a közszolgálati televíziók legtöbb műsora azonban már nehezen sorolható be ilyen egzakt módon az egyes kategóriákba. Inkább azt lehet meghatározni, melyik műsortípusnak milyen karakterjegyeit vette át nagyobb mértékben az adott műsor.

Műfajok a kereskedelmi televíziózásban
Megkülönböztetünk fikciós és nem fikciós műsorokat. Az előbbiek csoportjába tartozik a játékfilm, a tévéfilm, a tévésorozat, a minisorozat, a sitcom, a szappanopera vagy telenovella és az animáció. A nem fikciós műsorokat két alcsoportra bonthatjuk: a hír – és információs műsorokra, valamint a szórakoztató műsorokra. Hírműsornak számít a híradó, a bulvármagazin, sztármagazin, a heti hírmagazin, a tematikus magazinok (pl. autó, mozi, főzés, sport, stb.), a dokumentum – és riportfilm, illetve a vitaműsorok. A szórakoztató műfajok közé soroljuk a vetélkedőket, tehetségkutató műsorokat, a talk show – kat, valóságshow – kat és minden fő - műsoridős show műsorokat.

Néhány televíziós műsor rövid jellemzése
Hírműsor: Időtartamának legalább kilencven százalékában a magyarországi és a nemzetközi közélet aktuális eseményeit - ide nem értve a közlekedési híreket, az időjárás - jelentést és a sporthíreket - bemutató műsor (szám). Az információs műsorhalmaz legfontosabb alcsoportja, elsősorban napi híradók és heti hírösszefoglalók formájában tájékoztatja a nézőket a világ eseményeiről. A hírműsorokat alkotó anyagokat az adott csatorna híradó - szerkesztősége állítja össze a friss magyar és nemzetközi hírügynökségi jelentések és hírcsere megállapodások alapján.
Magazinműsor: Rendszerint élő adásban sugárzott stúdióbeszélgetések füzére, amelyeket a műsorvezető (k) személye kapcsol össze. A meghívott vendégekkel folytatott élő beszélgetéseket, a stúdióban zajló műsorszámokat bejátszások, azaz előre felvett interjúk, filmrészletek, videó anyagok színesítik. E műsorok többsége úgynevezett szolgáltató műsor, amely szórakoztatva informál hasznos tudnivalókról például egészségügyi témákról, gyereknevelésről, időjárásról, közlekedésről egyaránt. Többségük napi rendszerességgel kerül adásba, főként a korai műsorsávokban előfordul, hogy egy egész napszak műsorkínálatát magába olvasztja.
Háttérműsor: Közérdeklődésre számot tartó hírek, témák részletes elemzésére épülő műsortípus. Szemben a főként tényközlésre szorítkozó rövid hírműsorokkal, híradókkal, amelyek műfaji követelménye a tény és vélemény elkülönítése, ezeknek a műsoroknak az a céljuk, hogy a néző ne csupán a puszta tényekkel, vagy az események hírré tömörített absztrakciójával találkozzon, hanem az esemény önmagát értelmező látványával, kommentárral és gyakran egymásnak szögesen ellentmondó vélekedések ütköztetésével is. A háttérműsor - melynek formája leggyakrabban stúdióriport vagy vita - általában a témához kapcsolódó bejátszással kezdődik, gyakran tényfeltáró riport keretezi.
Sportközvetítés: Különböző sportesemények élő, az eseménnyel egyidejűleg vagy késleltetett módon vagy szerkesztett formában, felvételről történő sugárzása az audiovizuális médiában.
Kiemelkedő szerep jut ebben  a műfajban a kommentátornak vagy műsorvezetőnek, aki az események nyomon követése mellett a közönség beavatottság és jelenlétérzetét erősítő pluszinformációkkal, érdekességekkel szolgál a nézőnek vagy a hallgatónak, gyakran saját véleményének is hangot adva.
Vetélkedő: A szórakoztató műsorok azon típusa, amelyben a résztvevők egy csoportja próbára teszi fizikai, szellemi képességeit vagy szerencséjét, valamilyen nyeremény, elismerés vagy csupán a nyilvános szereplés érdekében. A kvízműsor alapvetően szellemi kihívásokra épül, résztvevőinek lexikai tudásuk, intelligenciájuk vagy csupán fogyasztói tájékozottságuk segítségével kell megoldaniuk a rendszerint egyre nehezedő kérdéssorból álló kérdéssort.
Valóságshow: A valóságshow (más néven reality show) tágabb értelemben minden olyan valóságosan is megtörténő - tehát nem kitalált és eljátszott - rendkívül éles drámai helyzetre épülő szenzációtematikájú televízió-műsor, amelynek a néző egyébként nem lehetne szemtanúja. Szűkebb értelemben olyan szórakoztató műsortípus, amelynek keretében a néző önként jelentkező résztvevők közös magánéletének lehetnek szemtanúi a kamerák révén. A műsor készülhet előre megtervezett és erre a célra felépített stúdiókomplexumban, kisméretű kamerákkal felszerelt lakóházban vagy akár természetes környezetben. A kukkolásra épülő show műsor a televízió történet eddigi legnagyobb szabású üzleti vállalkozása, amely különböző műsorformák, a show, a sorozat, a dokumentum és a vetélkedő elemeit gyúrja össze egy olyan elbeszélésben, amely a történetmesélés leghagyományosabb modelljét követi. A játékos küzdelemben a gyengébbek, a nézők számára ellenszenvesebbek elbuknak, a győztes, aki a végén a legtöbb nézői szavazatot kapja, ismertségre és nyereményre tesz szert.
Tévéfilm: Filmműsor, amelyet kifejezetten a televíziós sugárzás követelményeivel és lehetőségeivel összhangban készítenek el - ennek megfelelően másmilyen képi eszközök jellemzik, mint pl. a mozifilmeket (helyszínek, vágás, fényképezés, stb.). Ha a cselekmény több szálon fut is, témája egy történetet mutat be, általában kevés főszereplővel.
Szappanopera: Olyan önálló forgatókönyvre épülő sorozat, amelynek cselekménye több szálon fut, azokból is az egyes epizódok nem egy - egy kerek történetet, hanem csak részleteket mutatnak be, ezáltal is felkeltve a befogadó kíváncsiságát a következő epizód iránt. A "szappanopera” szó amerikai eredetű, tükörfordítással keletkezett kifejezés, amely onnan származik, hogy az első, általában délutáni, háziasszony - orientált sorozatokat szappan - és mosóporreklámokkal szakították meg, az "opera” a szóösszetételben pedig érzelmes jellegükre utal. Témája egy közösség élete, főként a tagjai között kialakuló konfliktusokon keresztül bemutatva, főhősei leegyszerűsített jellemvonással rendelkeznek, gyakran a helyszín is egyetlen épületre korlátozódik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése