|
Szempontok:
I.
Történelmi
áttekintés röviden
II.
A II.
világháború előtti helyzetük röviden
III.
Kádár –
rendszeri helyzetük
IV.
A
rendszerváltás utáni helyzetük
I.
A romák őshazájának helye az
indiai szubkontinens észak-nyugati területe: Pandzsab. A lassú, de folyamatos
elvándorlás a Krisztus utáni 5. században kezdődött. A félnomád vándorélet első
megszakítása a korabeli Perzsia volt. A nyelvi rétegvizsgálatok kb. másfél
évszázados tartózkodásra utalnak Perzsia területén, melynek a fenyegető mongol
betörések vettek véget. A továbbvándorlás délnyugati irányt vett,
Örményországba jutottak el a romák. Fontos állomása volt ez az ország történeti
útjuknak, hisz itt találkoztak először a kereszténységgel. Mintegy 400 évig
maradtak e területen. Az ezredforduló azonban változtatást igényelt.
Köztudottan a szeldzsuk törökök ebben az időben kezdtek támadásokat indítani a
keresztény örmények ellen. E szándékukat megsejtve szedték fel sátorfáikat a
roma csoportok. Egy kisebb csoport Kis - Ázsián át déli irányt vett, míg a
nagyobb populáció nyugat felé tartott, a Balkán félsziget irányába. A déli
irányba haladók eljutottak Egyiptomba, ahol azonban nem álltak meg, hanem
kötődtek egy akkor éppen arra vándorló, Szíriából nyugatra tartó népcsoporthoz.
Az Örményországból nyugati irányba vándorló csoport Görögország területére
tévedt.
A 14 - 15. század határmezsgyéjén
részben megoszlik a roma népcsoport: keresztények mennek, mohamedánok maradnak
illetve csapódnak a felfelé törő iszlám haderőhöz. Az előbbiek magyar, az utóbbiak
török végvárakba szegődnek el szórakoztató ipart űzve: mutatványosság, ének,
zene, tánc. 1396 - ban a pécsi püspök 25 sátoros cigány családnak engedélyezte
a letelepedést a városfal tövében. A délről induló betelepedés nagyobb méretben
akkor indult el, amikor Zsigmond király és császár ún. menleveleket adott ki,
amelyek szerint legálisan jöhettek az országba a roma csoportok.
A nagyobb arányú betelepedés csak
a hódoltság után, a 18. században következett be, amikor is Mária Terézia
intézkedései nyomán szisztematikusan jöttek a romák főleg az Alföld térségébe.
Őket nevezi a szakirodalom az ún. kárpáti cigány csoportnak. A királynő
elképzelése az volt, hogy a török hódoltság következtében kipusztult vagy
elmenekült magyar lakosság helyére telepíti a romákat. Azonban családpolitikája
nem megszüntette, hanem erőteljesebbé tette a vándorlást.
II. József a cigányok szemmel
tartása érdekében elrendeli összeírásukat. Magyar és cigány nyelvű felhívással
szólít fel a letelepedésre, 1782 - ben pedig elrendeli a cigánygyerekek
kötelező és ingyenes oktatását.
Az 1800 - as évek a kelet - európai
nemzetek ébredésének időszaka, ekkor a „cigánykérdés” újra háttérbe szorult. Az
1848 – 49 - es években sok cigány részt vett a szabadságharcban, ekkoriban
került ismét előtérbe „nemzeti egyenjogúságuk” kérdése. Eötvös József
vallásügyi és közoktatási miniszter 1870 - ben külön körlevéllel fordul az
ország tanfelügyelőihez a cigánygyerekek beiskolázásával kapcsolatban. Az 1893 –
as adatok szerint ugyanis a tanköteles cigánygyerekek közel 70%-a nem járt
iskolába.
II.
Az 1920 - as évek társadalmi
szemlélete a cigányságra bélyegként nehezedett. 1931 - ben korlátozták a
részükre kiadható vándoripari engedélyek számát, így már csak lakóhelyükön és a
községi elöljáróság engedélyével vállalhattak munkát. Az 1930 - as évektől a „cigánykérdést”
már nem úgy kezelik, mint addig, közbiztonsági és járványügyi kérdésként, hanem
mint faji problémát.
A háború alatt külön törvényben
akarják rögzíteni a botütést és a kasztrálást, de vannak, akik a kitelepítésben
és internálásban gondolkoznak.
A náci ideológia gyilkos
eszméinek, a magyarok aktív asszisztálása mellet, 600 ezer zsidó és 20 – 30
ezer roma esett áldozatául.
III.
A Kádár - rendszer a maga
rejtetten diktatórikus eszközeivel megpróbálta átterelni a cigányságot a
többségi társadalom normái közé. Mivel alapvetően iskolázatlan, a modern
gyáripar termelési kultúrájával nem rendelkező népről volt szó, amely
mezőgazdasági munkára sem nagyon volt fogható, az államhatalom az építőipari
segédmunkában találta meg azt a területet, ahol a cigány férfiakat tömegesen
alkalmazni lehetett.
A munkalehetőség megteremtéséhez
a hagyományos cigány életmód adminisztratív ellehetetlenítése párosult:
felszámolták a cigánytelepeket, a vándorlás megakadályozása céljából a
cigányokat a lovaik eladására kötelezték, a munkakerülést büntették. Ugyanakkor
csírájában elfojtottak mindenféle cigány önszerveződést, helyette létrehoztak
egy súlytalan kirakatszervezetet. Ezek az intézkedések együtt egyensúlyi
helyzetet hoztak létre, a cigányok körüli feszültség jelentősen visszaszorult,
a cigány családoknak szinte mindegyikében volt legalább egy állandó
munkaviszonyban álló kereső.
A Kádár - rendszer gazdasági összeomlása
következtében Magyarország lakosai néhány év alatt elveszítettek másfél - két
millió munkahelyet, és ebből a veszteségből a legnagyobb rész a cigányoknak
jutott.
IV.
Manapság a hagyományosan vidéken
élő cigányság migrációjában, az utóbbi évtizedekben két erőteljes irány
figyelhető meg; egyrészt a sorvadó kistelepülésekre, aprófalvakba költözés
(megvásárolható kiüresedett, olcsó házak miatt), másrészt az alacsony státuszú,
leromló városnegyedekbe történő beáramlás (a jobb munkalehetőség reményében).
Bárhol is élnek azonban a cigányok, jórészt szegregáltan, a többségtől
elkülönítve, cigánytelepeken, falusi cigánysorokon, városi gettókban találjuk
őket.
A magyarországi romák a
rendszerváltás előtti egy - két évtized alatt nagymértékű változásokon mentek
keresztül, 1989 után pedig újabb váltásra kényszerültek, ami lényegesen
megnehezítette helyzetüket. A felnőtt romák többsége elvesztette állását, így
távol került a társadalmi felemelkedés lehetőségétől, a megélhetés súlyos
problémává vált. A roma népesség jelentős hányada ugyanis az ország északi és
keleti vidékein élt, ahol 1989 után a legnagyobb munkanélküliségi hullám tört
elő. A romák igen nagy arányban dolgoztak a rendszerváltás után leépített
nehézipari nagyüzemekben, elsősorban segéd - és betanított munkásként. Jelenleg
a foglalkoztatás terén jelentős regionális és településtípus szerinti különbség
van: legkedvezőbb a fővárosban és a környékén élő cigányság munkavállalási
lehetősége. A cigányság munkaerőpiacról való kiszorulásának okai: alacsony képzettség,
szakképzettség hiánya, területi egyenlőtlenség és a diszkrimináció. Az alacsony
iskolai végzettség és a diszkrimináció együttes következménye, hogy a romák
többnyire alacsony presztízsű, rosszul fizetett, s igen gyakran csak illegális
munkához jutnak.
A kilencvenes évektől kettős
arcát mutatja a cigányság oktatásának alakulása. Egyrészt lényegesen nő a
felsőoktatásba bekerülő roma diákok aránya. Ugyanakkor nemhogy javulna, hanem
tovább nő a szegregáció mértéke.
A cigányság egészségi állapotát
mindennél jobban tükrözi mortalitási mutatójuk. A cigány férfiak 12,5 évvel, a
cigány nők 11,5 évvel élnek kevesebbet, mint a többség. A rövidebb
élettartamért elsősorban a szegénységfaktorok a felelősek: egészségtelen
lakókörnyezet, egészségtelen és hiányos táplálkozás, az egészségügyi ellátáshoz
való hozzáférés korlátolt lehetőségei.
A cigányság „felzárkóztatásához”
elvileg ma már minden adott: törvények, jogszabályok, ombudsman, kutatások,
programok, civil szervezetek, óriási uniós pénzek – mégis egyre növekszik a
távolság, nő a romák társadalmi kirekesztettsége, s egyre nő a társadalmi
feszültség is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése